Jazzclub Jazz In Gestel is hard op weg een vaste waarde te worden in het cultureel leven in Gestel. In proeflokaal Twee Brouwers aan de Theerestraat genoten zondagmiddag 26 maart vele jazzliefhebbers van de sessies.
Buiten is het guur en nat. Binnen bij Twee Brouwers verwarmt het spelplezier de bezoekers. De vaste JIG-huisband (Rico de Jeer op contrabas, Philip ten Bosch op drums, Teije ter Maat op gitaar en Jaap Voeten op trombone) is opnieuw in topvorm en het plezier spat er van af. Vanmiddag hebben de door de wol geverfde jazzmusici in hun gelederen toptrompettist Loet van der Lee. Met zijn virtuositeit brengt Loet het publiek vanaf zijn eerste blaaslijnen in vervoering. “Ik ben mijn hele leven lang al verliefd op de trompet. Het is mijn verlengstuk waarmee ik me kan uiten.”
Jazz-standards als So What en Hanky Panky maken het beste los in het ensemble dat speelt met een gemak dat doet vermoeden dat ze al jaren samenspelen. (Wat dus niet het geval is). Op zijn trompet en bugel steelt Loet van der Lee de eerste sessie de show. Soms schetterend en tetterend. Op andere momenten fluweelzacht.
Hoge kwaliteit
Een van de toehoorders is Lambér Foolen. “Ik ga altijd naar Jazz in Duketown en kan enorm genieten van het vrije spel en het improviseren. Geweldig dat we nu in Gestel een eigen jazzpodium hebben.” Ook Huub Goossens uit Den Dungen heeft de weg weten te vinden naar Twee Brouwers en laaft zich aan de puurheid van de vertolkingen en de improvisatiekunst. “Vroeger ging ik altijd al naar de jazz-avonden bij Zus van der Meijden. Fijn dat dit nu een voortzetting heeft gekregen. En de kwaliteit van deze musici is zeer hoog.” Met name de liefhebbers van pure bebob, een invloedrijke stijl binnen de jazz, komen aan hun trekken. Het is verbluffend hoe makkelijk de jazzmusici boven de harmonische complexiteit uitstijgen en spelen met het basisthema. Verrassend is ook de uitvoering van Moon River die zorgt voor een nostalgische en tedere sfeer in Twee Brouwers.
Na de pauze is er een tweede sessie met als ‘special local guest’ Jos van Erp, professioneel musicus, docent en orkestleider. Achter de keyboards voegt de aan het Rotterdams Conservatorium opgeleide Gestelaar nieuwe en avontuurlijke kleuren toe aan het muzikale tapijt dat deze middag geweven wordt bij Jazz In Gestel. Song For My Father, jazz in bossa nova stijl, krijgt een betoverende uitvoering. A Night In Tunisia, de klassieker van jazzicoon Dizzy Gillespie, is een ander hoogtepunt op deze jazzmiddag in Twee Brouwer in shuffle-stijl. Dit alles schuin tegenover het vroegere jazzcafé van Zus.
“Jazz in Gestel wakker gekust”
Tussen de bedrijven door vindt Jo Sinjorgo, de hele middag niet weg te slaan bij het podium en aandachtig luisteraar, tijd voor een korte reactie op de vliegende start die Jazz In Gestel heeft gemaakt. Tevreden kan hij samen met mede-initiatiefnemers Jaap Voeten en Maartje Heessels constateren dat “de jazz in Gestel weer wakker is gekust’. “Het loopt eigenlijk zoals we het bedoeld hebben. Een laagdrempelige ontmoetingsplek voor jazzliefhebbers en jazzmusici. We zoeken het vooral in de jazz-stijlen die mensen meenemen op ontdekkingstocht als bebob en hardbob.
Dat het initiatief aanslaat blijkt niet alleen uit het bomvolle proeflokaal. Ook het aantal donateurs zit in de lift, laat Jo Sinjorgo met een brede glimlach weten. “We zitten nu al over de 50. In juni gaan we een buiteneditie hier organiseren. Ideeën genoeg.” Ook Loet van der Lee laat weten dat er iets moois groeit in Gestel. “Wat me zo aanspreekt hier is de eenvoud. Een kroeg, een tapkraan en een podium. Meer is ook niet nodig voor jazz. Het was voor mij een genoegen om hier te zijn.”