Exposeren, dat is voor Godelieve van Eerd bekende kost. Dat deed zij in ons dorp, ook in andere plaatsen. De komende tentoonstelling van haar werk echter is voor haar meer dan bijzonder. Dat in de eerste plaats al vanwege de locatie. Op 14 en 15 december staan talrijke werken van Godelieve’s hand immers uitgestald in de vroegere pastorie van de Michaëlparochie.
Dat op zichzelf is al uitzonderlijk. De pastorie, Dommeloord, vele tientallen jaren bewoond door parochieherders, was niet bepaald het gebouw dat iedereen ‘zomaar’ kon, wilde of zelfs durfde betreden. Daarom maakt het feit dat zoon Roel sinds september huurder en bewoner is van de pastorie het voor Godelieve extra speciaal. “Het was Roel’s idee, hij bood me de ruimte aan om te exposeren. Die kans liet ik natuurlijk niet lopen”, vertelt kunstenaar Van Eerd haast uitgelaten.
Marmeren gang
Dus hangen intussen al diverse werken aan de muur van de prachtige kerkregentenkamer. Donkere houten lambrisering in de hoge kamer, waarin kleurrijke schilderijen een zekere zwaarte verdrijven. Schilderijen ter verlevendiging zogezegd. In de al even hoge indrukwekkende marmeren gang ook al werk van de Gestelse kunstenaar. Met een opmerkelijke voorkeur voor de natuur. Niet dat Godelieve zich beperkte tot louter natuurschilderijen. Zij werkte verder aan haar artistieke ontwikkeling.
Arendonk
“Zeven jaar in totaal studeerde ik in het Belgische Arendonk. De laatste twee jaar daarvan waren specialisatie. Ik heb er geweldig veel geleerd”, aldus Van Eerd. Het blijkt vooral op het vlak van kleurenleer, van compositie, van gelaagdheid in een werk, over de textuur dat zij kennis en vaardigheden wist te ontwikkelen. “Met docenten en studenten je eigen werk bespreken, dat is van grote meerwaarde”, stelt zij. Vrijwel dagelijks is zij schilderend actief in haar atelier. “Vanaf mijn prilste jeugd ben ik bezig met potlood, wasco, krijt of met verf. Dat zit gewoon in mij.”
De inrichting van de expositie is in volle gang. Enkele vellen met stickers liggen op een werktafel. “Hiermee gaan wij (echtgenoot Rob en Godelieve) alle werken die wij ophangen nummeren”, zegt Godelieve. Zij staat in de voorkamer, nu in gebruik als atelier. Om haar heen een geruststellend, vertrouwd aandoende, typisch rommelige kunstenaarstafereeltje. Met veel verschillend werk van haar hand, dat valt meteen op. Qua stijl, qua techniek.
Grote kans dat Godelieve van Eerd op 14 en 15 december, tussen 13 en 17 uur publiek kan verwachten met een dubbele belangstelling. Voor haar werk uiteraard, maar wellicht ook om toch maar eens de oude pastorie (deels) van binnen te zien.